A jogosítvány megszerzésével a lelkes sofőr-palánták felhatalmazást kapnak arra, hogy a gépjárművükkel az utakon közlekedhessenek. Igenám, de a kezdeti örömmámor után jön a felismerés: az autó bizony nagyfokú felelősséget és elköteleződést igényel a tulajdonosa részéről. A magas fenntartási költségek mellett például az időszakos műszaki vizsga az, amit a sofőrök egyöntetűen utálnak, sőt, sok esetben el is feledkeznek róla, ami komoly bonyodalmakat és anyagi veszteséget jelent egy-egy közúti ellenőrzés során.
Jelen cikkünkben a műszaki vizsga górcső alá tételének nemes feladatát tűztük ki, így mindenképpen érdemes velünk tartania annak, aki úgy véli, tudása hiányos e téren. Nos, a vadonatúj járművek esetén a műszaki érvényesség négy évre szól, amit három, majd kétéves hosszabbítási időintervallum követhet- természetesen, ha a szervizesek mindent rendben találtak. A mentőautók, a buszok, a személytaxik esetében kicsit mostohább a helyzet, ugyanis a szóban forgó járműveknek évente kell frissíteni a műszaki vizsgát. Mennyi idővel lehet eltolni az ellenőriztetést? Nos, az attól függ, mennyire vagyunk bátrak.
No de komolyra fordítva a szót, nem érdemes huzamosabb ideig halasztgatni az auditot, mégpedig két okból kifolyólag: ha a rendőr „lemeszel”, komoly pénzbírságra számíthatunk, de ha még meg is úsznánk ezt a kellemetlen szituációt, nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy műszakilag nem ellenőrzött járgányban furikázunk a családdal, hiszen ez mindennek nevezhető, csak nem biztonságosnak. Érdemes néhány szót ejteni az árakról is. Az, aki még tapasztalatlan a műszaki vizsga menetét illetően, jó, ha tudja, a számlán szereplő végső díj két összeg kombinációja: az úgynevezett hatósági ár és a munkadíj szerelemgyereke. Már a korántsem csekély hatósági díjak sem szerények, az pedig, hogy egyes autószervizek mennyit tesznek rá erre az összegre, cége válogatja.
Persze az olyan extrák, mint az előzetes felkészítő vizsgálat szintén pluszköltséggel járnak. Arra pedig, hogy mi történik a járgányunkkal abban a néhány napban, amíg otthagyjuk a szervizben, röviden az a válasz, hogy a szakértő szerelők a lehető legtüzetesebben – alul-felül, kinn- benn- megvizsgálják azt. A mindent felölelő, részletes audit során nem marad egyetlen átvizsgálatlan terület sem, kezdve az esztétikai hibáktól, az elektronikus öndiagnosztikán keresztül, egészen a fékek és a futómű alapos revíziójáig. Ha a szervizben mindent rendben találtak, meghosszabbítják a gépjármű forgalmi engedélyét – aminek a belső oldalán szereplő rubrika informálja a sofőröket arról, meddig érvényes az éppen aktuálisan megejtett műszaki vizsga eredménye.